Concertverslagen
Humor bij 013-rootsfestival: doodstraf voor poging tot zelfmoord
Roots-festival Take Root in Assen kende twee schaduwfestivals waarvan een in Paradiso en een afgelopen donderdagavond in 013 in Tilburg. Op het programma in Tilburg stonden Fred Eaglesmith, Slobbebone, The Baptist Generals, Daniel Johnston en Mary Gauthier.
Helmut Boeijen deed er verslag van voor het Brabants Dagblad. Hier enkele citaten:
…De countryrock van Fred Eaglesmith is van gewapend beton en tegelijk een tikkeltje voorspelbaar. Tegenwicht komt er op dat vlak van The Baptist Generals, het rafelige rammelbandje van schorre kraai C.S. Flemmons dat snel naar aanzienlijke hoogte stijgt. Slobberbone (…) rockt in zijn door drank en drama getekende songs als een stel kuitenbijters met hondsdolheid….
Wonderlijk mooie fusie in Metmorf! Van Wouter Vandenabeele
De opening van de nieuwe Gentse muziektempel, de Handelsbeurs op de Kouter, werd afgelopen week en weekeinde opgeluisterd met een wonderlijk avondvullend programma onder de noemer Metamorf! Grote man achter dit project was violist, componist en arrangeur Wouter Vandenabeele, de jonge peetvader van de folkboom in Vlaanderen. We kennen Vandenabeele ondermeer van Ambrozijn en als oprichter van Olla Vogala.
Organisatie De Gele Zaal die al jaren in Gent concerten organiseert - en vanaf nu een mooie thuisbasis heeft in de Handelsbeurs - staat bekend om haar compromisloze brede programmering van over het algemeen eerlijke muziek. Jazz, klassiek, singer-songwriter en Wereldmuziek, maar ook kindertheater, poëzie en plastische kunsten.
Schitterende Kleine Blote Liedjes van
Eva de Roovere en Gerry de Mol
Afgelopen weekeinde werd in Gent een nieuw theater geopend, waarin veel goede muziek gebracht wordt (zie www.handelsbeurs.be). Het is de nieuwe Gele Zaal, vanaf nu gevestigd in de geheel gerenoveerde Handelsbeurs op de Kouter. Bovendien is er een fraaie foyer en een restaurant. Aan de achterkant is een terras dat over water uitkijkt.
In de naar het podium aflopende zaal kunnen zo'n vijfhonderd mensen comfortabel zitten. Middels een ingenieuze constructie, die het podium vijf meter omhoog tilt tot niveau-begane-grond ontstaat er een zaal met een vlakke vloer voor staan-concerten voor ruim 800 man. Dit weekeinde konden we zittend genieten van een feestelijk en interessant openings-programma.
De bramericana van Gerard van Maasakkers
Gerard van Maasakkers heeft afgelopen maanden gewerkt aan zijn nieuwe theaterprogramma Vol Dagen.
In januari komt zijn nieuwe cd uit. Dat belooft opnieuw een aardige cd te worden, Als daar de nieuwe nummers
op komen die hij afgelopen weekeinde liet horen tijdens de première van Vol Dagen, dan belooft het weer een
mooie cd te worden.
Na try outs in Deurne, Den Bosch en Berkel Enschot was de première vijdagavond in het Muziekcentrum in Eindhoven. Van Maasakkers zong daar - voor de pauze nog een tikkie zenuwachtig - enkele van zijn bekende songs, maar dus ook zeven gloednieuwe en enkele songs die hij al een tijdje op de buhne brengt, maar die nog
niet op cd staan.
Daaronder de twee nummers die hij "leende" van Jan Willem Roy en die hij voorzag van een Brabantse vertaling.
Het is te hopen dat die songs ook nog op zijn cd komen. Dat is in ieder geval de bedoeling.
Henk bezocht zowel de try out in Berkel Enschot als de première in Eindhoven. Hij maakte de volgende recensie,
die in een ingediktere vorm ook in het Eindhovens Dagblad is gepubliceerd.
Celtic Women sentimenteel en weinig keltisch
Paul en Henk bezochten dinsdagavond het concert Celtic Women in het Muziekcentrum in Eindhoven.
De term Celtic wekt de verwachting dat het hier zou gaan om keltische muziek. Daar draaide het niet op uit. Er zaten heus wel stukjes in die eraan deden denken, maar wie keltische traditionele muziek had verwacht kwam bedrogen uit.
Waarom dan de term Celtic gebruikt, vroegen Paul en Henk zich af. Celtic verkoopt goed.
De cd-rekken staan vol met verzamelaars onder titels als Celtic Favourites, Celtic Treasure, Celtic Voices, etc.
Die verkopen behoorlijk. Je zou haast gaan denken een commercieel argument achter de titelkeuze steekt. Organisator Peter Boone is te prijzen dat hij zoveel Ierse muzikanten naar Nederland haalt en op een slimme
manier zoveel mogelijk mensen laat kennis maken met muziek die hij aanhangt.
De titel wekt echter een verkeerde suggestie. In een begeleidend schrijven hadden de bezoekers echter kunnen lezen dat zou gaan ging om een programma "vol pop, rock folkrock en ballads, geïnspireerd op de
Celtische traditie". Hadden ze maar de kleine lettertjes moeten lezen…
Henk schreef voor het Eindhovens Dagblad de volgende recensie:
Barrelhouse geweldige opener nieuwe Crossroads-seizoen
Het Crossroads-seizoen werd afgelopen woensdag geopend met een concert van Barrelhouse in de radiostudio van BRTO, de lokale omroep van Beren op Zoom. Jos van den Boom van Crossroads mailde enthousiast het volgende verslag:
De televisiestudio veranderde woensdagavond (4 september) in een mum van tijd in een swingende sauna. Oorzaak: ruim 60 dolenthousiaste muziekliefhebbers en een band die, hoewel zij reeds 30 jaar bestaat, nog steeds swingt op een manier waar de meeste jongere muzikanten een puntje aan kunnen zuigen. Barrelhouse vormde met haar ruim 65 minuten durende sessie dan ook een geweldige opener van het nieuwe Crossroads-seizoen, waarin evenals vorig jaar, weer artiesten van nationale en internationale faam een bezoekje zullen brengen aan de studio van de lokale omroep van Bergen op Zoom om daar live (radio & tv) opnames te maken, die ook bij een aantal andere lokale omroepen in het land zullen worden uitgezonden.
Feeling The World: 5000 bezoekers
Afgelopen weekeinde vond in het kasteelpark van domein d'Aertrycke in Torhout de derde editie plaats van
Torhout World. Dit keer kreeg het festival, vanwege sponsorafspraken de naam: Feeling The World. Er kwamen 5000 bezoekers op af. Dat zijn er meer dan de vorige jaren - een verdubbeling - maar gezien de grote namen op het affiche was op meer gerekend. Peter Vantyghem was erbij voor De Standaard en Stefaan van Volcem
voor het Nieuwsblad en zij schreven erover. Hier enkele citaten, eerst uit De Standaard en dan uit
het Nieuwsblad:
Veel jeugd en gemoedelijkheid op Deerlycke Festival
Het Deerlycke Festival dat 16, 17 en 18 augustus in het Vlaamse Deerlijk werd gehouden was met 1100 bezoekers, waaronder evenals op Dranouter veel jongeren, een 'klein' geslaagd en gemoedelijk folkfeest. Dit is de conclusie van DJ.Jak, die op zijn site www.folk.tk een recensie publiceert over dit sympathieke folkfestival. Hier enkele citaten uit zijn recensie:
…Eerste muzikale hoogtepunt was het optreden van FLUXUS die bijna ten bal speelden. De groep is druk bezig aan hun derde cd…
The Watchman ijzersterk bij presentatie nieuwe cd
Beste Folkforum-redactie,
Gisteren (maandagavond, red) woonde ik de CD-presentatie bij van "Circus of Circumstance", het nieuwe album van The Watchman. Ik heb daar bijgevoegde recensie over geschreven. Wellicht is 'tie geschikt voor publicatie op jullie website, die ik overigens met veel plezier (dagelijks) volg. De recensie is bijgevoegd. Met vriendelijke groet, Jos van den Boom Crossroads BRTO-radio Bergen op Zoom
Mari Boine betovert en bezweert
Mari Boine gaf afgelopen vrijdag en zaterdag concerten in respectievelijk Brussel (AB) en Amsterdam (De Melkweg). De recensenten van De Morgen en De Volkskrant zijn aan hun trekken gekomen. In hun recensies laten ze de lezer allereerst kennis maken met de achtergrond van waaruit Boine opereert. En dan gaat het over het Sami-volk, of zoals Ton Maas in de Volkskrant zegt, ook wel Lappen genoemd, maar dat is eigenlijk een Zweeds derogatief. Dat Boine - als Sami - onvermoeibaar actie voert tegen onderdrukking op basis van etniciteit en sekse (Maas).
Bart Steenhout benadrukt in De Morgen de nauwe verbondenheid van het Sami-volk met de natuur en dat
het door de eeuwen heen regelmatig vervolgd werd door de kerk omdat ze er een eigen godsdienst op
na hielden. En, zo vervolgt Steenhout, tegenwoordig zijn de Sami's nog met een kleine honderdduizend, en sinds kort - niet in de laatste plaats door het internationale succes van Boine - wordt hun cultuur ginds ook door de officiële instanties erkend.
Maar uiteindelijk gaan de recensenten ook in op de muzikale prestatie van Mari Boine.
PHØNIX met o.a. de opvallende Anja Praest Mikkelsen op basklarinet
Labadoux: kil, lang wachten, maar gezellig
Het Labadoux-festival vorig weekeinde in het Belgische Ingelmunster was er alweer voor de veertiende keer.
Voor veel verstokte folkliefhebbers is het 't eerste grotere festival van het seizoen en dus een gezellig trefpunt. Met een grote dranktent speelt Labadoux daar uitstekend op in. Maar het weer hebben ze niet in de hand.
En dat wil begin mei nog wel eens tegenzitten. Zo constateert Assie Aukes, die alleen de concerten op zaterdag bezocht. Voor Folkforum.nl heeft zijn ervaringen van die dag beschreven. DJ.Jak was er het hele festival en
schrijft daarover op zijn site www.folk.tk. Voor hem is het geen probleem als we uit zijn verslag citeren.
Allereerst de ervaringen van Assie Aukes. Daarna DJ.Jak. Aukes is niet alleen een folkliefhebber van het eerste
uur - in een ver verleden was hij medewerker in Dranouter - maar ook organisator van het Folkfestival in Zwolle.
Imperial Crowns uit Californië
Imperial Crowns pakken Moulin Blues in
Moulin Blues opende afgelopen weekend het bluesseizoen. Het bezoekersaantal viel niet mee: 5800. En hoewel er veel viel te genieten in Ospeldijk, werd een grote naam node gemist, vindt Bart Ebisch, die recenseert voor De Limburger, Heaven en natuurlijk voor zijn eigen informatieve site alt.country.nl.
Hier enkele citaten uit zijn uitgebreide verslag op zijn site:
Mooie sessies van Powderblue en
Bright Blue Gorilla in BRTO-studio Bergen op Zoom
Jos van den Boom, de grote man achter Crossroads en BRTO-radio schreef een verslag van de sessie die Powderblue en Bright Blue Gorilla afgelopen woensdag verzorgden in de BRTO-studio in Bergen op Zoom.
De opnames van Powderblue zullen worden uitgezonden op vrijdag, 10 mei 2002, tussen 21.00 en 22.00 uur. Die van Bright Blue Gorilla op vrijdag, 26 april 2002, tussen 21.00 en 22.00 uur.
POWDERBLUE
Powderblue toonde in een uitstekende set van ruim 35 minuten aan dat de enthousiaste reacties op hun in februari verschenen CD "So much to cover" (onlangs zelfs uitgeroepen tot Radio 2-cd) volkomen terecht zijn en dat de groep ook live in staat is het publiek te beroeren. En dat deed ze niet alleen met eigen liedjes maar ook met een paar voortreffelijke covers, zoals Joni Mitchell's "Carey" en "I'll fly away " van Gillian Welch uit de soundtrack "Oh Brother where are thou".