gerard van maasakkers - achterland dvd
Gerard van Maasakkers en de Vaste Mannen - DVD Theaterregistratie Achterland, met twee extra clips & KRO-tv-programma ‘De Wandeling' - CUP 8031 Music & Words

Afgelopen twee jaar trok Gerard van Maasakkers met zijn programma Achterland volle zalen. Ik vond het zijn beste programma ooit. Ben je het daar mee eens dan moet je hoog nodig een plekje vrij maken in je kast voor de mooie dvd Achterland. Daarop vind je niet enkel een live-registratie van het programma, maar bijvoorbeeld ook de beelden van het KRO tv-programma De Wandeling waarin presentatrice Hella van der Wijst de liedschrijver/zanger open laat praten over zijn homosexualiteit, zijn kinderwens en de relatie met zijn overleden vader.

Het theaterprogramma is op dvd vastgelegd tijdens een voorstelling op Koninginnedag dit voorjaar in het intieme Koningstheater in Den Bosch. Het publiek zit op nog geen twee meter van de zanger en zijn Vaste Mannen. Het is allemaal knap geregistreerd, hoewel dvd-opnamen naar mijn idee een fellere verlichting vereisen dan voor een theaterpubliek wenselijk is. Maar dat zal altijd schipperen blijven, of je moet voor de opnamen verhuizen naar een gelikte tv-studio ...  
 
Waar de cd Achterland twaalf nieuwe in de studio opgenomen nummers bevat, toont de dvd integraal het hele theaterprogramma. Dat levert inclusief toegiften maar liefst 22 nummers op. Naast nieuwe beklijvende aangrijpende liederen als D'n Boom, Dragen en Marie en nieuwe meezingers als Heimwee naor hier en 't Is altijd nou zie je ook sterke live-uitvoeringen van de ‘oude' nummers die het theaterprogramma vervolmaken. Het gaat om Zo gaat dat dan, Graafseweg 108, Achter de schuur, Ergens aan de Maas, As ge ooit, Benny en natuurlijk Hee gaode mee.

Het mag dan wel allemaal live gespeeld zijn, het hoge muzikale niveau zoals je dat van de cd kent lijdt er niet onder. De Vaste Mannen vormen dan ook een puike live-band. Luister maar eens naar de bezield jankende elektrische gitaar in Malmedy, of het koortje à la The Beach Boys in datzelfde gevoelige nummer. En dan zijn er bijvoorbeeld ook de twee intrigerende  creatieve slagwerksolo's van Arthur Lijten waarvan een op de udu (een vaas).  

Wat de live-registratie van het concert extra meerwaarde geeft zijn de aankondigingen van Van Maasakkers. Hij  begon in 2004 liedjes te schrijven voor Achterland net nadat zijn vader was overleden. Dat bepaalde voor een belangrijk deel het intieme karakter van enkele liedjes en de wijze waarop hij ze inleidde. Zoals hij het nummer Dragen aankondigde door te citeren uit het ‘Vader Dagboek', bezorgde mij destijds in het theater rillingen over mijn rug. Nu ik ‘t op dvd terugzie zijn ze er weer:

...Ik ga jullie voorlezen uit het Vader Dagboek. Zomer 2003. Toen ons vader in het ziekenhuis lag, ergens dit voorjaar, moest-ie naar de wc om te poepen. Ik hielp ‘m.  Toen-ie klaar was veegde-ie zijn achterste af en hij haalde 't  papiertje voor zijn gezicht om te kijken of z'n  gat schoon was. Ik dacht... precies zoals ik het ook doe. En hij vouwde het papiertje dubbel om het nog eens te gebruiken. Ik dacht... precies. Ik schrok. Op dat moment eigenlijk niet eens van de intimiteit, maar later des te meer. Intiem zijn we nooit geweest. Een hand geven, een arm steunen, stok aangeven, een aai over z'n  bol, of liever gezegd een hand op zijn hoofd leggen. Maar dat kwam pas later...

Om vervolgens in het nummer Dragen ondermeer  te zingen:

...nou zit ik bij oew bed
en we praoten nie veul
"vader, hedde 't nie koud"

hou me mer, hou me mer
hou me mer vast
ik zal oe dragen, hou me mer vast
van 't bed naar de po-stoel
en dan weer terug
ligde wel goed zo, slaopt mer gerust
vader, ik zal oe dragen

ik kijk naor jouw gezicht
en ik denk aan d'n  tijd
da wij mekaar amper verdroegen
umda gij nie wilde, umda ik nie kon
of andersum, 't  doet er nou nie meer toe
mer 't is altijd d'n tijd
die de wonden weer heelt
en d'n  tijd die de beelden vervaagt
op 't tikken van de klok nao is 't  hier stil
mer 't is de blik in jouw ogen die vraogt
houde me, houde me, houde me vast
wilde me dragen, houde me vast
van 't bed naor de po-stoel
en dan weer terug
en later, en later, later kumt vlug
wilde me dragen

op de foto van 't prentje glimlachte gij
vader, ik draag oe bij mij...

Ook in het op deze dvd vastgelegde gesprek met Hella van der Wijst in het tv-programma De Wandeling is Van Maasakkers openhartig over de relatie met zijn vader, die een carrière als zanger voor zijn zoon nooit zag zitten ‘maar later is-ie ook wel erg trots geworden hoor...'.
Een recensent van de Volkskrant beweerde naar aanleiding van Van Maasakkers nieuwe programma ‘Zicht' dat-ie ‘m  in ‘Achterland' soms té intiem vond en dat je je als bezoeker dan een voyeur voelde. Die zal zich bij de gesprekken tussen Van der Wijst en de zanger ongetwijfeld ook  ongemakkelijk voelen. Wat mij betreft getuigt het allemaal van een hartverwarmende eerlijkheid. De intieme liedteksten, de gevoelige muziek en de openhartige gesprekken met Van der Wijst leveren een klassiek vader-zoon portret op. Juist dát maakt deze fraaie dvd Achterland tot zo'n uniek waardevol produkt.

Samenstelling DVD Achterland
Theater-registratie:
Voor de pauze: Zo gaat dat dan, Vallen en opstaon, D'n boom, Doodgewone jongen, Graafseweg 108, Achter de schuur, Liedje van altijd, Malmedy, Slagwerksolo Arthur Lijten, Heimwee naor hier.
Na de Pauze: Dragen, Ergens a/d Maas, Kamp Vught, As ge ooit, Jabu, Niemend in de stad, 't is altijd nou, Marie, Ge kunt van mij op aan.
Toegiften: Udu-solo Arthur Lijten, Benny, Hee gaode mee.
Extra:
- Clips: ‘Kamp Vught' en 't Is altijd nou'
- Impressie ‘voor de voorstelling'
-  tv-programma De Wandeling, KRO december 2005 met extra liedjes ‘Cis Verdonk' en ‘Benny'(deels a capella).
Zie ook www.gerardvanmaasakkers.com.

Henk - Waardering 9-