swee - lok
Swee - Lok - eigen beheer / www.swee.nl

In 2003 kwam, na een periode van 16 jaar, een einde aan de Friestalige formatie Reboelje. Zanger Marius de Boer verliet de groep nog tijdens de voorbereiding voor het theaterstuk 'Gysbert, Gysbert'. Er volgde nog een afscheidsconcert en toen was het gebeurd met de meest succesvolle Friese popformatie.

Intussen is Marius de Boer onder de artiestennaam Mariusz een succesvolle solocarrière begonnen en zijn de overgebleven Reboelje-leden (Tjerk Bootsma, Durk Hogendorp, Tiede Lanting en Rommert Reitsma) verder gegaan onder de nieuwe naam Swee. De naam SWEE (vertaling: rij gemaaid gras) is ingegeven door de Friese zegswijze ‘Jins ‘(eigen) swee gean': Je (eigen) weg gaan.

Vorig jaar kwam een eerste single uit. Sûnder dy kreeg veel airplay op Omrop Fryslân en eindigde dan ook hoog in de Friestalige top 100 van 2005. Onlangs kwam het debuut-album Lok uit, opgenomen in de Cryptic Recording Studio in Leeuwarden onder productionele leiding van Phil Mills.

Swee maakt geen doorsnee popmuziek. Swee maakt muziek zoals we dat ook kennen van een groep zoals The Nits, geen rock-'n-roll, maar Europese popmuziek met een knipoog naar de sensualiteit van het Franse chanson en de melancholiek van de Portugese fado. Het theatrale aspect, wat ook de muziek van Reboelje zo kenmerkte, is nog steeds aanwezig.
Bassist Tjerk Bootsma heeft binnen de groep een belangrijke sleutelfunctie ingenomen. Voor tien van de elf liederen schreef hij de muziek, voor Blommekeninginne en De kaai schreef hij ook de tekst. Toch kent eigenlijk elk nummer een eigen atmosfeer. Zo klinkt het ritmische Lok totaal anders dan het gevoelige Sûnder dy.  Bootsma verzorgt het merendeel van de vocalen en hij doet dit uitstekend. Achteraf is het verbazingwekkend dat hij in Reboelje vocaal niet meer aan bod is gekomen.

Opmerkelijk zijn de bijdragen van dichteres Baukje Wytsma die een drietal teksten voor dit album leverde. Haar Hoedz-je dy, een waarschuwing tegen oprukkend fanatisme, krijgt een zeer dreigend arrangement mee. In Dream hynder voert de romantiek binnen de muziek van Swee de boventoon,  terwijl Feest nog net de accordeon en blazers ontberen om er een echt (polka) feestje van te maken. Goede, inventieve teksten die je misschien eerder in een akoestische setting zou verwachten, maar die door Swee uitstekend op muziek zijn gezet.
De oudste tekst is echter geschreven door de legendarische Friese dichter Gysbert Japix, die leefde van 1603 tot 1666, en is waarschijnlijk overgebleven uit het theaterstuk ‘Gysbert Gyspert'. Het introverte Sieleangst kent een langzame, theatrale opbouw en werkt toe naar een climax die het album een passend slot geeft.

Met het album Lok is Swee uitstekend voor de dag gekomen en kan de naam Reboelje vanaf nu dan echt bijgeschreven worden in de geschiedenisboeken.

Assie Aukes - waardering: 8